Опис проєкту
Старший кредит на суму до €10 млн для комунального підприємства «Тернопільелектротранс» (далі – «Підприємство») на фінансування закупівлі нових тролейбусів разом з найважливішим ремонтно-діагностичним обладнанням та модернізації тягової підстанції. Кредит ЄБРР є частиною ширшого пакету фінансування, який також включає у себе співфінансування Міста у розмірі €1 млн та інвестиційний грант €4 млн, який надається Канадою через Партнерство високого впливу у сфері кліматичних заходів (далі – «HIPCA»). Враховуючи ризики, пов’язані з вразливістю енергетичної інфраструктури, яка залишається однією з основних цілей російських ракетних обстрілів по всій Україні, кредит супроводжується частковою гарантією, наданою Урядом Іспанії на паритетній основі.
Цілі проєкту
Кошти кредиту ЄБРР і канадського гранту HIPCA будуть використані для закупівлі нових тролейбусів разом із запчастинами та ремонтно-діагностичним обладнанням, а також модернізації тягової підстанції. Оновлення тролейбусного парку та модернізація тягової підстанції підвищить надійність та якість послуг для користувачів громадського транспорту, а також сприятиме покращенню якості повітря завдяки скороченню викидів оксидів азоту (далі – «NOx») і твердих частинок (далі – «PM»). Згідно з розрахунками, загальний обсяг скорочення викидів парникових газів (далі – «ПГ») внаслідок реалізації Проєкту становитиме 7570 т CO2-еквівалента на рік.
Встановлення камер спостереження в салонах тролейбусів підвищить безпеку послуг громадського транспорту, тоді як модернізація тягової підстанції та депо також відіграє важливу роль у підвищенні енергоефективності та надійності експлуатації контактної мережі, що є особливо важливим з огляду на нещодавні обстріли енергетичної інфраструктури України.
Проєкт покращить доступ до безпечного і надійного громадського транспорту, а отже є надзвичайно важливим для вразливих груп населення, зокрема ветеранів війни, а також більш ніж 28,4 тис внутрішньо переміщених осіб (далі – «ВПО»), які переїхали до Тернополя з тимчасово окупованих або прифронтових територій. Згідно з нещодавнім звітом ЄБРР про гендерно зумовлене насильство (далі – «ГЗН»), ризик ГЗН і харасменту для жінок-ВПО є втричі вищим, ніж для місцевих жителів. Жінки і діти також зазнають вищого ризику торгівлі людьми та експлуатації.
Вплив на процес переходу
Оцінка ETI: 70
Проєкт реалізується у рамках Програми забезпечення стійкості та джерел засобів для існування (далі – «RLF»). Основна мета транзакції – сприяти забезпеченню якості Програми «стійкість» шляхом реалізації заходів енергетичної безпеки та підтримки надавачів комунальних послуг, які зазнають прямого впливу ширших економічних наслідків війни. Проєкт допоможе Місту адаптуватися до впливів війни та покращити мобільність його мешканців, у тому числі ВПО. Передбачена у Проєкті модернізація тягової підстанції підвищить надійність та стійкість тролейбусної мережі до перепадів напруги і частоти. Вища енергоефективність нових тролейбусів також сприятиме скороченню споживання електроенергії та пального (а отже скороченню викидів ПГ), що є важливим у контексті дефіциту електроенергії в Україні. Також передбачається, що Проєкт матиме високий позитивний вплив на здоров’я населення завдяки значному скороченню викидів у повітря забруднюючих речовин, особливо твердих частинок.
Додаткова мета Проєкту – сприяти досягненню якості «інклюзивність» шляхом покращення доступу населення до життєво важливих послуг. Зокрема, Проєкт покращить доступ до послуг безпечного громадського транспорту для жінок і дітей, а також людей з інвалідністю, осіб похилого віку і тих, хто потребує спеціалізованої допомоги. Завдяки Проєкту у Підприємства значно збільшиться кількість тролейбусів з низькою підлогою. Люди з інвалідністю часто лишаються вдома через проблеми з доступом до громадського транспорту. У країні, в якій 25% населення складають особи старше 60 років, впливи війни на людей похилого віку, у тому числі з інвалідністю, є надзвичайно важливою проблемою, зокрема у сфері забезпечення доступу до життєво важливих послуг, у тому числі громадського транспорту.
Інформація про клієнта
КП «ТЕРНОПІЛЬЕЛЕКТРОТРАНС»
Підприємство є оператором міського громадського транспорту у місті Тернополі, який повністю належить Місту і перевозить 15,1 млн пасажирів на рік. Підприємство обслуговує 8 тролейбусних і 12 автобусних маршрутів.
Фінансування ЄБРР – 10 млн євро.
Загальна вартість проєкту – 15 млн євро
Старший кредит €10 млн плюс канадський інвестиційний грант HIPCA до €4 млн і місцевий внесок до €1 млн.
Додатковість
Підприємство і місто Тернопіль потребують підтримки Банку в умовах безпрецедентної кризи в Україні, спричиненої війною, що триває. З огляду на складну економічну ситуацію в країні місцеві кредитори не в змозі запропонувати таке довгострокове фінансування з пільговим періодом.
Екологічні та соціальні аспекти
Категорія «В» (ЕСП 2019 р.). Проєкт в основному матиме позитивні екологічні та соціальні впливи, оскільки передбачає покращення доступу та мобільності для всіх груп користувачів, загальної стійкості системи громадського транспорту, якості повітря у Місті та в цілому якості, безпеки та ефективності міського транспорту. Передінвестиційний екологічний та соціальний аналіз (далі – «ПЕСА») був виконаний зовнішнім міжнародним консультантом разом з передінвестиційним технічним аналізом і включав у себе оцінку основних екологічних і соціальних впливів і ризиків, а також спроможності Підприємства виконувати Проєкт відповідно до Вимог до реалізації проєктів (далі – «ВРП» Банку). Реалізація Проєкту обмежується міською зоною в межах існуючої міської забудови і не впливатиме на жодні чутливі екологічні рецептори або охоронні зони. Крім цього, аналіз підтвердив, що Проєкт не чинитиме значних негативних соціальних впливів на місцеві громади чи інші сторони, а також не передбачатиме потреби у землевідведенні та не призведе до примусового відселення або економічного витіснення. ПЕСА показав необхідність покращення спроможності Клієнта та його системи екологічного і соціального менеджменту, з урахуванням чого був розроблений та узгоджений з Клієнтом План екологічних і соціальних заходів (далі – «ПЕСЗ»), який охоплює такі сфери, як дотримання екологічних вимог і звітність, підходи і стандарти охорони праці, дорожня безпека тощо. Передбачено додаткову розбудову спроможності Клієнта для реалізації ПЕСЗ у рамках компоненту технічного співробітництва для підтримки ГРП.