Blog

Спершу буде тролейбус-музей, а згодом – тролейбус-пам’ятник

Андрій Окрутний

Свого часу група молодих людей, об’єднаних у неформальну Тернопільську спілку любителів тролейбусів, запланувала зробити перший в Україні пам’ятник тролейбусу. Час іде, а пам’ятника в Тернополі як не було, так і немає.

Як виявилось, у силу об’єктивних причин на деякий час цей процес зупинився, але на сьогодні, як розповів керівник ініціативної групи Андрій Окрутний, він набув нових обертів.

Нагадаємо, що планувалося реставрувати та відновити тролейбус з бортовим номером 28 (один із двох на той час «живих» тролейбусів, які почали курсувати Тернополем ще на початку 1976 року), який вичерпав свій термін експлуатації і став непридатним для подальшого перевезення пасажирів, з наступним перетворенням його в пам’ятник, як найстарішого тролейбуса в Тернополі. Однак коли члени ініціативної групи разом зі слюсарями електротрансу почали цю ідею втілювати в життя, то виявилось, що цього зробити неможливо, бо тролейбус «гнилий».

– У тролейбуса з бортовим номером 28 несуча рама була у жалюгідному стані (п’ять тріщин) і відновленню не підлягала. До того ж у 1991 році його капітально відремонтували на Київському заводі електротранспорту, замінивши багато автентичних чеських деталей на українські, відповідно знайти їх чи виготовити нові було надзвичайно дорого. Тому, як би нам того не хотілося, у серпні 2011 року було прийнято рішення порізати на металобрухт цей тролейбус, – з болем зазначив керівник ініціативної групи Андрій Окрутний.

Однак складати руки, сказавши «а» і не сказавши «б», члени ініціативної групи не збиралися. Нині вони працюють над ідеєю створення з найстарішого тролейбуса у Тернополі (бортовий номер 29) спершу лінійного музею, а згодом – ходового музейного тролейбуса.

– Ми хочемо створити «живий» тролейбус-музей на основі №29, – розповів Андрій Окрутний. – Це остання дводверна машина, яка відкривала тролейбусний рух у Тернополі. Що цікаво, вона і досі перевозить пасажирів, їздячи за маршрутом №8. А все тому, що тролейбус у надійних руках жінки-водія Оксани Мороз, котра останніх 10 років керує ним, слідкує за його технічним станом. І переконаний, що завдяки цій жінці тролейбус-музей ще довго тішитиме око його пасажирів .

Андрій Окрушний демонструє проект тролейбуса-музеюТернопільська спілка любителів тролейбусів знайшла порозуміння у цьому проекті з директором тролейбусного депо Андрієм Мастюхом, котрий однозначно заявив, що тролейбусу-музею – бути!

– Хоча тролейбус «Шкода 9Tr» №29 ще перевозить пасажирів, але він вже сьогодні став уособленням міста, позаяк вірою і правдою останні 36 років служить мешканцям Тернополя і гостям міста. Але рано чи пізно його потрібно ставити на капітальний ремонт. Разом з ним група молодих та ініціативних людей готова власними силами і коштом привести його до музейного вигляду. При цьому мають залишитися всі зовнішні атрибути тролейбуса (макет, фари, габарити, поворотники, котушки, штанговловлювачі, мотузки) і частково внутрішні (сидіння), – зазначив Андрій Мастюх.

Вже сьогодні лицева частина майбутнього музею на колесах має приємний вигляд.

– Вдалося відчистити від фарби емблему, декоративні елементи та маршрутовказівники, – продовжує розмову Андрій Окрутний. – Встановлено емблему «Skoda 9Тr22», як це роблять на музейних екземплярах у Чехії. А коли відбуватиметься капремонт, в силу можливостей допомагатимемо працівникам депо( відчистити тролейбус по периметру від кількох шарів фарби). Хочемо в ідеалі зробити його автентичним, яким він був ще у 1976 році, розфарбованим в бежево-червоний колір, білими дисками, можливістю різнокольорового освітлення салону (при спецзамовленні тролейбуса) та всіма іншими зовнішніми і внутрішніми елементами. Разом з тим, плануємо в салоні розмітити постійно діючу виставку зі світлин, малюнків й інформаційних плакатів із цікавими фактами розвитку електротранспорту Тернополя і не тільки.

Коли у Тернополі буде тролейбус-музей, наразі ніхто спрогнозувати не може. Натомість, як повідомили спеціалісти тролейбусного депо, капремонт зазвичай займає до шести місяців. Тому якщо спрацюють спільно депо та спілка любителів тролейбусів, то до кінця 2012 року музей на колесах може тішити тернополян та гостей міста.

Від себе додамо, що неодноразово спілкуючись із водіями тролейбусів, як молодими, так і старожилами, всі вони в один голос кажуть, що перші моделі «Шкоди» (серії 9Тr) найкращі в експлуатації. І якби була така можливість, поміняли б їхні сьогоднішні ЛАЗи та ПМЗи на старенькі, але такі надійні чеські «Шкоди».

Андрій Кучерук, «Номер один»