Директор КП «Тернопільелектротранс» узяв участь в онлайн-чаті на «20 хвилин»
Щодня чи не кожен із нас добирається вранці на роботу, а ввечері – додому. Тому зміни в транспортній мережі міста дуже актуальні для тернополян.
У понеділок, 18 січня, на сайті «20 хвилин» відбувся чат на тему «Скільки коштуватиме проїзд у громадському транспорті?» У рамках обговорення присутні порушили також інші питання. Чи варто нам чекати на покращення у роботі громадського транспорту? Чи відбуватиметься зміна маршрутів транспортних засобів? Якими новими послугами зможуть скористатись тернополяни?
Оскільки протягом кількох попередніх років влада активно популяризувала такий вид громадського транспорту, як тролейбус, то і багато питань гостей та постійних відвідувачів сайту стосувались появи нових тролейбусних сполучень у місті та плати за проїзд в електротранспорті.
Директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх розповів про найближчі плани та загалом про роботу свого комунального підприємства.
– Ми неодноразово подавали розрахунки до міської ради щодо вартості проїзду, – розповідає він. – Тоді, коли його вартість мала становити 1,76 грн, усі платили 1,50. Є постанова Кабміну, якою визначено порядок розрахунку тарифа. Ми нічого зі стелі не беремо. Наше підприємство зобов’язане закладати у своєму бюджеті кошти на матеріали для проведення техогляду машин, ремонт і закупівлю запчастин, зарплати для працівників. Ми не змінювали тариф кілька років.
За той час місцева влада щорічно закуповувала тролейбуси, хоч і не нові, які поповнили парк. Тому наразі є можливість перевозити значну кількість пасажирів цим видом транспорту.
Розрахунки, які подало підприємство, перебувають на розгляді у виконавчого комітету міської ради. Життя йде вперед, ціни ростуть, і підприємство мусить якось виживати.
– Минулоріч ми платили за 1 кВт електроенергії 0,36 грн, тепер – більше 0,80. Будемо платити 0,99 з 1 березня, а 1,20 грн – з 1 вересня, – говорить пан Мастюх. – Через це ми не зможемо контролювати ситуацію. На підприємстві працюють майже 500 чоловік, ми повинні платити їм зарплати.
На здорожчання вартості проїзду впливає не тільки зростання ціни на світло, а й різкий стрибок курсу валют.
– Ми думаємо, а хіба курс валют стосується електротранспорту? І будемо неправі, адже комунальне підприємство купує спецзапчастини для транспортних одиниць переважно закордонного виробництва, – продовжує керівник. – Тролейбуси в нас здебільшого марки Škoda. Пробували для них обирати запчастини українських виробників, але вони удвічі швидше виходять з ладу…
У 2015 році, за словами пана Матюха, КП «Тернопільелектротранс» недоотримало 2,7 млн грн субвенцій. Плюс ще 2 млн грн підприємству не віддали. От і виходить мінус 4,7 млн грн. Якщо говорити про останні п’ять років, то, за його словами, майже 10 млн переклали зі «здорової голови» держави, на «хвору» – міської влади.
– Ми не хочемо створювати аварійних ситуацій, аби контактна мережа падала і нищила чужі автомобілі, щоб люди отримували травми. З іншого боку, усі хочуть сьогодні платити стільки, скільки ж і позавчора. Має бути золота середина. Тому ми змушені переглянути тариф.
Гостями програми були:
Директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх.
Громадський активіст Олег Синовець.
Найцікавіші відгуки з сайту «20 хвилин»:
Тернополяни:
Що з тими нічними автобусами? Як закінчилась справа з петицією? Я теж голосував, цікаво, що буде далі…
Олег Синовець:
Із 31 грудня 2015 року до 20 січня 2016 року запустити два експериментальних маршрути: №5 та №11. Про окупність не йшлось, адже майже весь світ для нормального функціонування громадського транспорту використовує державні субвенції. Петиція за впровадження нічного транспорту у Тернополі набрала 391 голос – найбільше з тих, що реєстрували. Отже попит серед населення є.
Утім, як на мене, впровадження експериментального нічного транспорту дещо голослівне. Нічний – отже, всю ніч. А в даному випадку тролейбуси курсували тільки до 01.00. Як я проаналізував розклад руху транспорту, він дуже поганий. Я думав, що його хоч трохи підлаштують під графік прибуття поїздів на залізничну станцію “Тернопіль”. Але цього не сталось. Приміром, я приїхав поїздом «Рахів-Київ» і чекав на тролейбус 45 хвилин. Мені швидше було дійти додому пішки. Чому так? Крім того, про графік руху тролейбусів мало хто знав, це ми бачимо за відгуками читачів на сайті «20 хвилин».
Андрій Мастюх:
Що таке тролейбус? Це – відповідна система факторів: перше – це рухомий склад, ми цілодобово готові взяти транспортний засіб на ремонт. Друге – після закінчення робочої зміни ми розвозимо наших працівників додому, а із впровадженням роботи нічного транспорту змушені цих чотирьох чоловік завозити без «розвозки». Третє – для того, щоб тролейбус їздив, ми змушені постійно обслуговувати контактну мережу. А вона в Тернополі місцями збудована ще 35 років тому. Тобто це купа запчастин, розтяжка, троси… І за всім потрібно доглядати цілодобово. Працювати 24 години наш транспорт просто не може, оскільки частина контактної мережі перестане існувати.
Хочу наголосити, що, окрім тролейбусів, у Тернополі ще є маршрутні автобуси. Графік руху дуже оптимізований, і якби всі його стовідсотково дотримувались, проблем і затримок не виникало б. Ще один фактор – у нас дуже старі транспортні одиниці, які за умови їх цілодобового навантаження не зможуть працювати ефективно. Ну, і зрештою, у перші дні запуску цих нічних маршрутів ми перевозили більше людей, а потім уночі їхало один-три пасажири.
Олег Синовець:
Чи звертався Тернопіль з питанням фінансування проектів до європейських джерел, чи залучав для цього ресурси з інших джерел, окрім державного або міського бюджетів?
Андрій Мастюх:
Ми звертались у центральний офіс європейського Банку реконструкції та розвитку. Питання в тому, що жоден банк просто так кошти не подарує, він готовий їх позичити під нормальний курс валют. Та коли ми у 2012-2013 роках вели переговори, добре, що далі не пішли. Адже якби ми тоді взяли кредит, коли євро коштувало 11 гривень, а віддавали б по 29 гривень, то, повірте, проїзд у тролейбусі коштував би 10 гривень.
Міста-прикордонники, які мають величезні бюджети, можуть собі дозволити брати такі кредити. А ми мусимо бути реалістами: кредит потрібно брати у такій валюті, у якій ми отримуємо дохід. Якщо немає стабільності, то брати позики дуже ризиковано — ми станемо наймитами тих банків. Міська рада повинна дати в заставу майно громади. А за яким курсом рахувати його вартість? До того ж український тролейбус просто не витримає дострокового кредиту. У нас є кілька вітчизняних транспортних одиниць, які ми закуповували ще у 2008-2009 роках. То вже були змушені варити дно. Вони просто зігнили.
Анонім:
Скільки заробило КП «Тернопільелектротранс» у 2015 році за розміщення реклами всередині і ззовні? Також прошу вказати, яка вартість розміщення 1 кв. м реклами на зовнішньому боці тролейбуса (за місяць) і 10 кв. см реклами в салоні. Назвіть конкретні цифри.
Андрій Мастюх:
Телефон 43-62-88 – це приймальня, там переключать на виробничо-технічний відділ, де наші спеціалісти все пояснять. Є наказ по підприємству, де чітко затверджена вартість внутрішньої та зовнішньої реклами. Ми плануємо 1,8 млн інших доходів на рік, куди, відповідно, входять і отримані кошти від реклами.
Від редакції:
Скільки тролейбусів плануєте закупити цього року?
Андрій Мастюх:
Поставили завдання придбати 10 одиниць. Минулого року мали придбати вісім, але три коротких не купили через те, що не знайшли їх.
Від редакції:
Яка вартість однієї транспортної одиниці?
Андрій Мастюх:
«Гармошка» коштує в середньому 16,5 тисячі євро, а короткий тролейбус – близько 13,5 тисячі євро. Якщо врахувати те, що змінились закони, ввели податок на експорт-імпорт, нам довелось доплачувати додаткові кошти.
Наталя:
На які маршрути залучать закуплені нові транспортні засоби?
Андрій Мастюх:
Плануємо додати на маршрути №8 та №2. Додатково, до кінця року, маємо намір збудувати нову лінію на вул. Текстильну. Також плануємо відновити маршрут №6. Ставимо перед собою мету провести капітальний ремонт тих транспортних засобів, які вже були у використанні.