Діючі тарифи себе не виправдовують
На даний час комунальне підприємство «Тернопільелектротранс» працює за тарифами, затвердженими рішенням виконавчого комітету міської ради від 11.06.2009 року №882, згідно з якими вартість проїзду у тролейбусі становить 1,00 грн.
Проте за словами начальника фінансово-економічного відділу КП “Тернопільелектротранс” Андрія Малка з цього часу відбулося ряд змін у структурі витрат підприємства. Зросли ціни на основі комплектуючі та послуги, обов’язкове страхування та медогляд, зросла закупівельна вартість автошин, збільшилися витрати на опалення приміщень. Відповідно до рішень Уряду про збільшення мінімальної заробітної плати зросли витрати на оплату праці та відрахування у соціальний та пенсійний фонди. У результаті цього, доходи підприємства від перевезення пасажирів не покривають понесені витрати.
Так, за минулий рік при затвердженому тарифі — 1,00 грн та планово-розрахунковому на рік 0,93 грн фактичний середній тариф перевезення одного платного пасажира склав 0,82 грн, а всіх пасажирів — 0,78 грн. У той же час витрати на перевезення одного пасажира склали — 0,85 грн. Отже, як ми бачимо, збитки на кожному перевезеному пасажирові склали 0,07 грн. (0,85-0,78), що за підсумками роботи за рік складає 1 млн. 263 тис. 500 грн. (0,07х18050,5 тис. осіб). Такий збитковий стан призводить до постійного дефіциту обігових коштів на підприємстві, а це, у свою чергу, до вимушеного скорочення програм передбачених нормативами підготовки рухомого складу та всього тролейбусного господарства, неспроможності забезпечувати оплату праці працівникам підприємства згідно з урядовими рішеннями.
Крім того, відбувається значне старіння рухомого складу на утримання якого потрібні щораз більші кошти. Так, середній вік тролейбусів становить 21,7 років. З яких лише 5 тролейбусів терміном експлуатації до 5 років, 2 тролейбуси від 10 до 15 років, 50 тролейбусів від 15 до 36 років. Майже 90 відсотків наявних на підприємстві тролейбусів відпрацювали свій ресурс експлуатації та підлягають списанню. Більше 2-х років підприємство не може придбати нові тролейбуси.
Тому КП «Тернопільелектротранс» відповідно до Закону України «Про міський електричний транспорт» від 29 липня 2004 року №139 пропонує відрегулювати тарифи на транспорті послуги, які б забезпечили прибутковість роботи комунального підприємства «Тернопільелектротранс» на рівні 8 відсотків та покращили якість надання транспортних послуг населенню Тернополя. Проведені розрахунки показали, що вартість проїзду повинна складати 1,50 грн.
Збереження існуючого стану, тобто діючих тарифів на проїзд та неприйняття рішень по дотуванню КП «Тернопільелектротранс» з місцевого бюджету, призведе до погіршення технічного стану рухомого складу, невиконання графіків руху, погіршення якості обслуговування пасажирів, зниження доходів і вже як наслідок — затримка в розрахунках за спожиту електроенергію, запасні частини, матеріали, несвоєчасна виплата заробітної плати та банкрутство.
Окрім того, слід взяти до уваги і той факт, що з першого серпня цього року на 50% збільшилася ціна на газ, що, у свою чергу, призведе до подорожчання життя усіх громадян, у тому числі й працівників КП «Тернопільелектротранс». Тому місцевій владі слід зважити й на те, що збільшення тарифів якоюсь мірою вплине й на розмір та своєчасність виплати заробітної плати працівникам комунального підприємства.
При умові, якщо ж все ж таки місцева влада дасть згоду на дотації з місцевого бюджету в повному обсязі на покриття збитків від неповного відшкодування економічно-обгрунтованих витрат в тарифах без їх змін, то у цьому випадку їй доведеться щомісячно виплачувати підприємству 643,8 тис. грн. А це, у свою чергу, проблематично, а швидше — нереально.
У такому разі підвищення тарифів до конкурентного рівня — 1,50 грн дасть можливість дещо підняти рівень дохідності підприємства і збільшити величину обігових коштів, що частково покращить утримання рухомого складу.
Не слід забувати, що Тернопіллля у майбутньому — це туристична Мекка з центром у Тернополі. Тому місцевій владі слід звернути особливу увагу на розвиток електротранспорту, як екологічного виду транспорту. Адже, кому із закордонних туристів захочеться мандрувати загазованим містом.
Також слід пам’ятати, що незабаром відбудеться чемпіонат Європи з футболу «Євро-2012», завдяки якому Тернопіль відвідає чимало туристів із різних куточків світу. Треба подбати про те, щоб створити тернополянам та гостям міста комфортний та безпечний проїзд. Сьогодні підприємство активно працює у цьому напрямку, сподіваючись на підтримку з боку влади.