Blog

Громадський транспорт Тернополя перейде на пластикові картки

Тернопіль увійшов у число трьох міст в Україні, де буде впроваджено пілотний проект безконтактної системи оплати за проїзд – «Соціальна картка тернополянина». Першим можливості електронної системи випробує на собі КП «Тернопільелектротранс». У кожен транспортний засіб підприємства встановлять валідатор – пристрій для здійснення оплати за проїзд.

Громадський транспорт – складний механізм. Ще нікому не вдалося без додаткових технічних засобів провести облік пасажирів та коштів за перевезення, які протягом дня здійснює пасажирський транспорт. Як правило, частина грошей, вилучених за проїзд, губиться по дорозі до місця призначення. Часто-густо вони осідають у кишенях недобросовісних пасажирів, які не мають звички оплачувати за проїзд. Інша загроза – нечисті на руку працівники, які не втрачають нагоди поживитися на прибутках підприємства. Перевиховати як одних, так інших практично неможливо. Єдиний варіант – вивести гроші за перевезення з обігу, тобто забезпечити безготівкову систему розрахунків у пасажирському транспорті.

За задумом, валідатори встановлять на вході громадського транспорту. У тролейбусах є два повноцінні входи – середні та задні двері. Відповідно стільки ж механізмів тут встановлять. При вході пасажири мають вставити в апарат заздалегідь куплений квиток для того, щоб валідатор міг його погасити або просканувати персоніфіковану картку з чіпом. Паперовий квиток, погашений валідатором, містить інформацію про дату і час поїздки, номер маршруту, номер транспортного засобу, в якому він погашений, та персональний номер валідатора.

– На лінії працюватимуть контролери. Електронним зчитувачем, схожим на сенсорний телефон, вони скануватимуть багаторазові пластикові картки пасажирів (тих, хто ними користується) та наявність одноразових проїзних квитків в інших пасажирів. Якщо штрих-код не зчитується, це означає, що квиток підроблений або був уже використаний. Електронна картка – засіб багаторазового використання. Усе залежить від того, скільки коштів пасажир покладе на рахунок. Натомість одноразовим квитком можна скористатися тільки раз. Пільговикам видаватимуть персоніфіковані соціальні картки, – пояснює директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх. – На цих картках буде фото пільговика, його прізвище, ім’я та номер пенсійного посвідчення. Картками можуть скористатися тільки їхні власники. Відтак контролер, перевіривши посвідчення, побачить фото людини, якій воно видане, тому підміни бути не може.

Зазначимо, що в цей проект активно має включитися управління соціальної політики Тернопільської міської ради, яке обліковує населення пільгових категорій, відповідно воно й видаватиме індивідуальні картки пільговикам. Разом з тим, потрібно зауважити, що «Соціальну картку тернополянина» у перспективі можна буде використовувати в інших сферах, окрім транспорту, наприклад, для оплати житлово-комунальнх послуг, для отримання знижки в магазинах, аптеках, для пропуску на підприємство тощо. Але це перспектива, над якою потрібно працювати…

– Як показує практика, після встановлення електронної системи підприємство має можливість чітко отримувати інформацію, на якому маршруті, на котрій зупинці і в якій годині є пікове навантаження на транспорт. Це, відповідно, дасть можливість відрегулювати графіки руху громадського транспорту так, щоб це було зручно для пасажирів – а це жителі нашого міста та гості. Крім того, можливо, буде контролювати, який водій працював на котрому маршруті. Це, відповідно, зобов’яже перевізника чітко дотримуватись графіка руху, забезпечити водія перервою, не допустити роботи на маршруті нелегалів та, відповідно, дасть можливість захистити пасажирів від неякісних послуг. Адже транспортні засоби, котрі виїжджають на маршрути міста, обов’язково проходять передрейсову підготовку – огляд механіків на справність, водії проходять обстеження лікарів, – зазначив керівник тролейбусного депо.

Для впровадження даної системи є багато технічних питань, та основне – це психологічний настрій наших пасажирів. Встановлення валідаторів, програмного забезпечення, обчислювального центру – це питання часу, але інша сторона – це підготовка водія, персоналу та свідомості нашого пасажира.

– Технічний прогрес змушує нас усіх рухатись уперед. Ще не так давно новинкою для нас був мобільний телефон, а тепер важко знайти того, хто не вміє ним користуватися. Ми маємо надію, що впровадження безконтактної системи оплати за проїзд тільки покращить якість обслуговування та взаємовідносини між учасниками руху – це водій та наш пасажир, – сподівається Андрій Мастюх.