Blog

Рівно 40 років тому у перший рейс вирушили тернопільські тролейбуси (відео)

Рівно 40 років тому у перший рейс вирушили тернопільські тролейбуси (відео)

Рівно 40 років тому – 25 грудня 1975-го – тернопільські тролейбуси вирушили у свій перший рейс. Тоді на вулиці Бережанській, поблизу фінансово-економічного інституту (нині – економічного університету), зібралося ледь не пів міста. Цю подію добре пам’ятає інженер виробничо-технічного відділу «Тернопільелектротрансу» Ніна Михалик. Вона працює на підприємстві з першого дня його роботи.

Ніна Михалик, інженер виробничо-технічного відділу КП «Тернопілелектротранс»: «Враження було дуже позитивне, радісне. Всі, хто стояв уздовж дороги, наче на параді махали руками. Була велика радість у Тернополі, що поїхали тролейбуси».

У депо тоді було 20 тролейбусів, половина з яких виїжджала на єдиний у той час маршрут. Перші тролейбуси через центр міста сполучали житлові масиви «Дружба» та «Східний» – від вулиці Миру і до Збаразького кільця. Згодом побудували лінії на вулицях Карпенка і Лесі Українки, а тому маршрутів уже стало два. З кожним роком зростала як кількість тролейбусів, так і кілометри ліній. Найбільше рухомого складу виїжджало у 1990 році. Щодня – 95 тролейбусів.

Згодом економічні негаразди молодої української держави призвели до скорочення чисельності рухомого складу і кількості маршрутів. Навіть був період, коли на лінії виїжджало менше 40 тролейбусів. Натомість у Тернополі, як і в інших містах, активно набирав обертів бізнес, який може існувати лише у країнах «третього світу» – маршрутні таксі, чи просто – маршрутки. Їхня кількість зашкалювала, а підприємство, яке є власністю усієї громади, занепадало. Лобіювання інтересів приватних перевізників ледь не призвело до банкрутства «Тернопільелектротрансу».

Така ситуація не могла довго тривати, а тому згодом – побачивши, що транспортні перевезення не можна повністю віддавати в руки приватників, керівництво міста та комунального підприємства взялись оновлювати рухомий склад. Відтак у Тернополі з’явилось кілька нових тролейбусів українського виробництва з низьким рівнем підлоги. А згодом почали активно закуповувати вживані, але надійні чеські тролейбуси. Лише за останні три з половиною роки придбали 23 штуки. У цей же час збудували 4 нові лінії – на «Алясці», «Дружбі» та «Східному», а також у районі обласної дитячої лікарні.

Представники тролейбусних підприємств інших міст України, яких запросили на 40-річчя «Тернопільелектротрансу», відзначили суттєвий прогрес у розвиткові тролейбусної галузі.

Леонід Яковець, директор івано-франківського КП «Електроавтотранс»: «Хочу відзначити те, що за буквально декілька років даному підприємству та міській раді вирішити питання із закупівлею вживаних тролейбусів із Чехії. В першу чергу це тролейбуси «Skoda 15Tr». Ви самі бачили, як вони прикрашають інтер’єр міста і наскільки вони є зручними для пасажирів. У той же час у вас побудували лінії. Тому такий успіх при сьогоднішніх справах просто вражає».

Микола Заверуха, заступник директора КП «Вінницька транспортна компанія»: «Якщо порівняти те, що було 7-8 років тому, і подивитись на нинішній розвиток електротранспорту у Тернополі, то це є великий крок вперед. Перш за все, рівень рухомого складу значно «виріс» у своєму потенціалі. Я можуть відзначити велику роль щодо контактної мережі, яка підтримується у досить хорошому стані».

Проте залишаються проблеми, які наразі важко вирішити, – нестача водіїв. Через це підприємство не може впровадити двозмінний режим роботи. Відтак, тролейбуси досить рано заїжджають у депо.

Микола Звіздарик, директор КП «Тернопілелектротранс» у 1990–2007 роках: «Треба вирішувати питання щодо підвищення заробітної плати – для того, щоб молодь бажала йти на водіїв тролейбусів».

Тим часом, «Тернопільелектротранс» активно впроваджує новітні технології. Це стеження за рухом тролейбусів за допомогою GPS-навігації та системи «Детранспорт», коли будь-хто може зайти на сайт detransport.com.ua або на мобільний додаток і подивитись, за скільки часу на конкретну зупинку приїде потрібний тролейбус. Цю систему влада змусила встановити також приватних перевізників у свої автобуси, але «Детранспорт» найбільше користі приносить саме тролейбусам, оскільки проїзд у них є дешевшим, а частина грошей, отриманих за продаж проїзних квитків, повертається у бюджет у вигляді податків.

Також у тролейбусах триває встановлення системи автоматичного оголошення зупинок. Останнє ноу-хау – видача квитків за допомогою касових апаратів – валідаторів. Наразі ця система працює у тестовому режимі, оскільки для її впровадження необхідно внести зміни у діюче законодавство.

Андрій Мастюх, директор КП «Тернопілелектротранс»: «Ми отримуємо інформацію посекундної оплати транспортних послуг. Таким чином ми можемо чітко визначити завантаженість на зупинках, і «йти до пасажира». Для того, що не було скупчення людей у тролейбусах, ми будемо у відповідні періоди часу давати або крупногабаритний транспорт, або ж, якщо нема потреби, давати малий транспорт. Це буде тягнути за собою не тільки зміну транспортних засобів, а й ефективне використання комунального майна. Це є майно громади, тому ми повинні його берегти».

У 2016 році Тернопіль планує придбати щонайменше 10 тролейбусів. Гроші на це уже передбачили в бюджеті на наступний рік. Також мають намір збудувати тролейбусну лінію по вулиці Текстильній в обидві сторони, яка, зокрема, проходитиме попри митницю і торгово-розважальний центр «Подоляни».

Репортер, відеомонтаж – Антон Марчевський, камера – Віталій Цицура, Антон Марчевський.
ТМЦ.ІНФО», 25 грудня 2015 року.