Чи безпечно їздити громадським транспортом?
«Водій маршрутки №28 на кінцевій, побачивши пенсіонерів, зробив маневр і поїхав на верхню «Канаду», а не за маршрутом», «Коли пасажир запропонував заплатити за старшу людину, водій маршрутки №18 почав лаятися, а пенсіонера так в салон і не пустив», «У Тернополі на дамбі водій маршрутки №31 в’їхав у «Таврію» і втік з місця ДТП», «Водії на кожному кроці хамлять», «Шофер маршрутки №29 ледь не притиснув дверима маленького хлопчика», «Два водії маршруту №15 влаштували перегони на дорозі від вулиці Руської до «Маяка», «Водій тролейбуса відмовляється проходити плановий інструктаж і медогляд, при цьому ще й звинувачує в упередженому ставленні до себе». Такі повідомлення надходять на редакційні адреси «Номер один» та інших тернопільський ЗМІ, а деякі з цих подій відбувалися на очах журналістів нашого видання. І хоча чиновники запевняють, що їздити у громадському транспорті Тернопільщини безпечно, журналісти «Номер один» спробували самі дослідити це питання. Виявилось багато цікавих фактів, які, сподіваємося, будуть цікавими нашим читачам…
Ризик щодня
Маршрутні перевезення в Тернополі давно стали екстримом. Співробітники ДАІ не так давно влаштували показові рейди для ЗМІ, перед телекамерами ловлять водіїв-порушників, але особливого ефекту від цього немає. Практично щодня маємо безліч порушень та прикладів того, що тернополяни і не лише мешканці обласного центру, користуючись послугами маршрутників, ризикують, їдучи пасажирським транспортом.
За законом, єдине місце, де маршрутні таксі чи автобуси мають право ночувати, – це автопарк. У Тернополі для деяких перевізників закон не писаний. Свої автобуси вони кидають де завгодно, і добре, коли транспортний засіб перебуває на стоянці, а бувають випадки, коли автобуси «ночують» прямо під вікнами шофера, а у бардачку звечора іноді можна виявити горілку та закуску.
Як в АТП готуються до перевірки автомобільного транспорту перед випуском на рейси – теж дивує. Правоохоронці якось продемонстрували журналістам відео з рейду, де техогляд маршруток на АТП проводять “механіки-телепати”. Вони помічають несправності на відстані десятка метрів, крізь вікна диспетчерської пропускають авто. Медобстеження на АТП проводять теж часто абияк: водіїв просять дихнути у звичайну склянку, а артеріальний тиск міряють “на око”, і все – можна в рейс.
Десятки технічних порушень, виявлених протягом одного рейду ДАІ, – це реальність. Але в автотранспортній інспекції кажуть: лише 3% аварій за участю маршруток трапляється через технічний стан бусика чи автобуса, 97% – на совісті водіїв. Мова йде про їхню недостатню кваліфікацію. Адже перевізники, аби менше платити, наймають на роботу малокваліфікованих водіїв, тому й така велика плинність кадрів серед водіїв громадського транспорту.
А між тим, якщо вірити офіційній статистиці, яку «Номер один» повідав начальник сектору зв’язків з громадськістю обласної ДАІ Микола Лецкалюк, в 2012 році на Тернопільщині сталося 28 дорожньо-транспортних пригод за участю пасажирського громадського транспорту (автобуси), з них у 4-х ДТП мали місце потерпілі – 1 людина загинула та 4 поранені.
Зарплата водія маршрутки в Тернополі – 1100 грн.? І сміх, і гріх!
Водії тернопільських маршруток хамлять, відмовляються брати пільговиків та влаштовують перегони, бо їм… мало платять? Такий висновок напрошується після слів, сказаних на прес-конференції начальником управління транспорту Тернопільської міської ради Ігорем Мединським. Чиновник міськради стверджує, що водії маршруток у середньому отримують 1100 грн. на місяць платні (і в це хтось може повірити – авт.), а ще пан Ігор Григорович додав, що його управлінню в кількості 8 чоловік не так просто справитися з великою чисельністю пасажиропотоку.
– Важко управлінню керувати 208 маршрутками, коли вони перевозять за день близько 104 тис. пасажирів. Тим більше, що у резерві немає транспорту, а має бути аж 35 одиниць техніки. Ми намагаємося правильно організовувати роботу, але завжди є певні недоліки. Сфера пасажироперевезень є проблемною, бо пов’язана з безпекою пасажирів, – зазначив Ігор Мединський. – Якщо ж розірвати угоду з будь-яким перевізником, то треба розривати на об’єкт конкурсу, а це найменше два маршрути, тобто 12 автобусів. А як потім не буде людини, хто має тих 12 автобусів закрити? Повірте, сьогодні не дуже хтось хоче здійснювати перевезення.
Разом з тим пан Мединський повідомив, що в управлінні є список, в якому на олівці перебувають нечистоплотні водії: «У Тернополі після скарг тернополян було звільнено з роботи двох водіїв. При цьому вони отримали «вовчий квиток» – перевізникам заборонено працевлаштовувати їх на громадський транспорт, інакше у них можуть виникнути серйозні проблеми».
А щодо перерахованих на початку статті випадків, то Ігор Мединський пообіцяв провести службове розслідування, і якщо наведені факти знайдуть підтвердження, то по відношенню до таких водіїв буде вжито найжорсткіші санкції (дуже хочеться в це вірити).
Тролейбус – найбезпечніший з усіх видів громадського транспорту
Дещо краща ситуація з тернопільськими тролейбусами. Через їх відносно невелику кількість (близько 50 машин щодня виходять у рейс), налагоджену роками систему інструктажів, а також те, що «Тернопільелектротранс» віднесено до категорії підприємств з підвищеною електронебезпекою (водії в депо виходять на пенсію на 5 років швидше за інших та мають 31 день відпустки), відповідно до роботи водіїв особлива увага, тому й дорожньо-транспортні пригоди з водіями тролейбусів трапляються рідше. Скажімо, цьогоріч, за інформацією інженера з безпеки руху тролейбусного депо Надії Тетері, з вини водія тролейбуса жодної ДТП не було.
Разом з тим у тролейбусному депо прискіпливо ставляться і до порушень водіями правил безпеки дорожнього руху та посадових інструкцій.
– За I квартал цього року, за словами пані Надії, виявлено 23 таких порушення, з яких найхарактерніші: провіз у кабіні водія сторонньої особи, куріння під час руху тролейбуса, порушення дистанції, керуванням тролейбусом однією рукою, розмова під час руху по мобільному телефону, розмова під час руху тощо, – додала пані Надія.
Які ж покарання до недобросовісних водіїв застосовують у тролейбусному депо? Найгірше, що може бути, – водія не допускають до роботи. І хоча це відбивається на його кишені у плані того, що за невідпрацьований час водій не отримує платні, але з іншого боку – пасажири можуть бути впевнені, що їх перевозять морально стійкі водії з адекватною до будь-яких надзвичайних ситуацій поведінкою.
– У нас дуже жорсткий контроль за водіями. Якщо останній вчасно не пройшов щомісячного інструктажу з безпеки руху і раз у квартал інструктажу з охорони праці і пожежної безпеки (неявка водія без поважної причини на інструктаж вважається порушенням службової інструкції) або ж не склав річного іспиту чи не пройшов передрейсового медичного огляду у спецмедпункті підприємства (за I-й квартал ц.р. шість водіїв «забракували» медики – авт.), то він не буде допущений до керування тролейбусом, – зазначила начальник служби руху тролейбусного депо Наталя Балацька.
Водій першого класу Богдан Король з 32-річним досвідом роботи за кермом тролейбуса розповів «Номер один», що відміняти інструктажі не можна, адже в такому разі може настати хаос у пасажирських перевезеннях: «Кожного місяця всі водії мають обов’язково пройти інструктаж з безпеки руху. Він не лише призначений для того, щоб повідомити водію про щось нове, а ще раз нагадати про ті вимоги безпеки, які на нього покладені під час перевезення пасажирів. А це вкрай важливо, адже ми несемо відповідальність за життя та здоров’я пасажирів та інших учасників дорожнього руху!»
Таблиця. Кількість ДТП на Тернопільщині за участю пасажирського громадського транспорту (станом на 28.05.2012 р.)
Район
(місто) |
ДТП
(з них по вині водія) |
Тернопіль | 19 (14) |
Бучацький | 1 (1) |
Заліщицький | 1 (1) |
Теребовлянський | 1 (1) |
Тернопільський | 1 (1) |
Чортківський | 1 (1) |
Бережанський | 1 |
Збаразький | 1 |
Лановецький | 1 |
Підволочиський | 1 |
Разом: | 28 (19) |
За інформацією ВДАІ в Тернопільській області
КОМЕНТАР
Ігор Мединський, начальник управління транспорту, комунікацій та зв’язку Тернопільської міської ради:
– Жодної ДТП з вини водіїв маршрутних автобусів чи тролейбусів у м. Тернополі в 2012 році зафіксовано не було! Навпаки, Тернопіль у цьому плані ставлять у приклад під час обласних нарад за участю представників ДАІ, контролюючих рух пасажирського транспорту органів, адже як у сусідніх областях, так і в районах нашої області такі випадки не поодинокі. У нас в цьому плані, на щастя, ситуація під контролем.
ДОВІДКА
Як повідомив «Номер один» старший державтоінспектор з особливих доручень, підполковник міліції Володимир Погрібний, з 14 квітня по 5 червня проводиться комплекс профілактичних заходів на пасажирському транспорті під умовною назвою «Автобус-2012». З початку проведення операції виявлено 378 порушень ПДР на пасажирському транспорті:
– перевищення встановленої швидкості руху – 8 випадків;
– перевезення пасажирів понад встановлену норму – 46;
– порушення правил зупинки і стоянки в місцях масових відправлень пасажирів – 23;
– керування автобусом без ліцензії – 4;
– відхилення від маршруту – 115;
– перевезення пасажирів на маршруті протяжністю понад 500 км одним водієм – 1;
– зберігання автобусів поза встановленим місцем – 6;
– керування автобусом у нетверезому стані – 1.
Найрезонансніші ДТП, пов’язані з громадським транспортом
1. П’ять пасажирів загинуло та 14 із травмами потрапили у лікарні в результаті зіткнення автобуса “Тернопіль-Скоморохи” із поїздом на нерегульованому залізничному переїзді поблизу с. Прошова (2009 р.).
2. Водій маршрутки №7 (автобус «ПАЗ»), з’їжджаючи з моста, щоб зекономити на пальному, вимкнув двигун. На під’їзді до пішохідного переходу в автобуса не спрацювали гідро-пневмо гальма. Внаслідок ДТП на смерть збито студентку технічного університету (1997 р.).