У березні проїзд у тролейбусах може подорожчати
КП «Тернопільелектротранс» входить у п’ятірку кращих в Україні. Та вартість проїзду в тролейбусах в нашому обласному центрі залишається однією з найнижчих в країні. Втім, громадськість все активніше обговорює можливість його подорожчання. Звучать різні цифри. Хтось каже 1,50 грн., інші – 1,75 грн. Чи справді тернополянам варто очікувати збільшення вартості проїзду, коли відбудеться чергове оновлення тролейбусного парку та про плани на майбутнє розповідає директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх.
За проїзд 1,50 грн?
– Андрію Павловичу, вже не один місяць тернополяни обговорюють можливість підвищення вартості проїзду в електротранспорті. Це чутки, чи у підприємства справді є підстави для такого рішення?
– На даний час комунальне підприємство «Тернопільелектротранс» працює за тарифами, згідно з якими вартість проїзду у тролейбусі становить 1,00 грн. Їх було прийнято ще у червні 2009 року. З цього часу відбулося ряд змін у структурі витрат підприємства. Зросли ціни на основі комплектуючі та послуги, обов’язкове страхування та медогляд, подорожчали енергоносії. Відповідно до рішень уряду про збільшення мінімальної заробітної плати зросли витрати на оплату праці та відрахування у соціальний та пенсійний фонди. Уже нині собівартість перевезення одного пасажира становить 1 гривню 38 копійок. Ми ж продовжуємо возити за гривню.
Слід зауважити, що майже вісімдесят відсотків структури нашого тарифу становить заробітна плата наших працівників. Тому, зважаючи на все це, ми просто змушені переглянути тариф у бік збільшення. Наразі здійснено потрібні розрахунки й передано їх до відповідних інстанцій. Згідно з ними тариф планово зросте на п’ятдесят копійок.
Збереження існуючого стану може призвести до погіршення технічного стану рухомого складу, невиконання графіків руху, погіршення якості обслуговування пасажирів, зниження доходів і вже як наслідок — затримка в розрахунках за спожиту електроенергію, запасні частини, матеріали, несвоєчасна виплата заробітної плати тощо.
– Студенти й надалі платитимуть половину від вартості квитка?
– Згідно з рішенням сесії міської ради, студенти та учні нашого міста оплачують лише половину вартості проїзду, тобто 0, 50 грн. Хоча наші сусіди, зокрема, рівняни цьогоріч вже відмовилися від цієї пільги, у Тернополі її збережено. Що буде наступного року, поки що невідомо.
– Цікаво, за скільки пільговиків платить пасажир тролейбуса, купуючи квиток?
– Купуючи квиток пасажир платить сам за себе. За пільгового пасажира платить держава. Загалом КП «Тернопільелектротранс» обслуговує 24 категорії пільговиків.
На жаль, держава не виконує своїх зобов’язань. У зв’язку з цим, станом на січень минулого року заборгованість держави перед підприємством становила 2,3 млн. грн., станом на 1 січня цього року з державного бюджету недофінансавано 1,8 млн. грн. Як бачимо, за один рік підприємство втратило 4 млн. грн. А це негативно впливає на фінансовий стан підприємства, є загроза невиплати зарплати, а це 430 працівників підприємства можуть залишитися без оплати праці. Це ж стосується і закупівлі запчастин, тощо. Сьогодні підприємство докладає максимум зусиль, щоб цього не трапилося, проте є нюанси, які від нас не залежать.
Тернопіль чекає на сім нових тролейбусів
– Чи планується найближчим часом оновлення тролейбусного парку?
– На даний час у КП “Тернопільелектротранс” працює 55 тролейбусів. Більшість з них відпрацювали свій ресурс експлуатації. Проте наші працівники щоденно намагаються забезпечити терноплянам та гостям міста безпечний та комфортний проїзд.
Щоб придбати новий тролейбус потрібно заплатити майже два мільйона гривень. На оновлення техніки між містом і Міністерством житлово- комунального господарства затверджено план розвитку електротранспорту на 2007-2015 роки. У ньому передбачено, що закупівля нових тролейбусів здійснюється на умовах співфінансування. Плату здійснює спільно державний та місцевий бюджети. Місцевий – свої зобов’язання виконує, а от державний, на жаль, йде нам на зустріч не дуже охоче.
Старіння рухомого складу – це проблема не тільки Тернополя, а швидше усієї України. Наше завдання – забезпечити місто екологічним видом транспорту, тому було прийнято рішення за власний кошт придбати тролейбуси для того, щоби бути присутніми на ринку, не зменшуючи об’єми перевезень.
П’ять машин, що були придбані у Чехії у минулому році, хоча й не нові, проте у хорошому стані, і мають ряд переваг. Передусім, це їх ціна. Для прикладу, вартість одного лазівського тролейбуса дорівнює 5-7 чеських, що були у користуванні.
До цього КП «Тернопільелектротранс» поповнювався тролейбусами ще у 2007-2008-му роках. Тоді нашим містом почали курсувати три сучасні ЛАЗи з низьким рівнем підлоги. Однак, згодом Львівський завод, порушуючи угоду, відмовився поставити в Тернопіль ще 7 тролейбусів на умовах фінансового лізингу. Наразі всі суди виграні на користь міста та КП “Тернопільелектротранс”, тож тепер справа лише за судовими виконавцями.
Слід зауважити, що у вартості проїзду не передбачена рентабельність підприємства, а навпаки – вартість проїзду планово занижено, тому КП “Тернопільелектротранс” не має змоги за власні кошти придбати нову техніку.
– Зміна маршрутів, яка нещодавно відбулася, якимось чином вплинула на роботу підприємства?
– Нещодавно ми відновили дев’ятий маршрут. Він з’єднує другу міську лікарню з центром міста і користується неабияким попитом. Наразі на маршруті працює чотири машини, проте через місяць ми плануємо збільшити їх кількість до 6 одиниць.
Сьогодні змінено маршрут №5, який не користувався попитом пасажирів. На численні прохання ми направили його з вул. Київської на вул. Лесі Українки. Змінюючи маршрутну сітку, ми намагалися максимально задовільнити побажання тернополян, забезпечуючи комфорт та безпеку перевезень.
– І на завершення поділіться, будь ласка, з нашими читачами планами підприємства на найближчий час.
– Планів у нас дуже багато. Не хочу розкривати усіх секретів. Сподіваюся, що місцева влада зверне особливу увагу на розвиток електротранспорту, як екологічного виду транспорту. Кому захочеться мандрувати загазованим містом?
Незабаром відбудеться чемпіонат Європи з футболу, завдяки якому Тернопіль відвідає чимало туристів із різних куточків світу. Треба подбати про те, щоб створити тернополянам та гостям міста комфортний та безпечний проїзд. Сьогодні підприємство активно працює у цьому напрямку, сподіваючись на підтримку з боку влади.
Якось мені довелося побувати в чеському місті Брно в тролейбусному депо нового тисячоліття. Воно чотириповерхове та відповідає усім європейським стандартам. Дай Боже і нам таке депо мати.
Постає нині й питання забезпечення диспетчерського контролю по GPS. За допомогою GPS-навігації відбуватиметься керування тролейбусами в усіх екстренних випадках, буде з’єднано машини зі світлофором, діятиме безконтактна система оплати.