Держава не виконує зобов’язань перед тернопільськими перевізниками
Держава в особі Міністерств фінансів та соціальної політики не виконує своїх зобов’язань щодо компенсації за пільгові перевезення у громадському пасажирському транспорті Тернополя. Борг за вже виконані перевезення складає два з половиною місяці, що у грошовому еквіваленті вимірюється близько 3,5 млн. грн. Даний факт ставить під загрозу функціонування найбільшого соціального перевізника обласного центру – КП «Тернопільелектротранс» (ТЕТ).
На сьогодні у Тернополі пільговиків перевозять тролейбуси згаданого вище КП, а також частина автобусів комунального підприємства “Міськавтотранс” та приватників, котрі їздять за так званим соціальним маршрутом. І якщо автобусники ще сяк-так тримаються на плаву, хоча теж незадоволені у зв’язку з неповерненням субвенційних коштів, то тролейбусники, доля яких на ринку перевезень пільговиків є домінуючою, через подібні борги нині перебувають у вкрай важкому фінансовому становищі.
– Громадському пасажирському транспорту Тернополя (електро- і автотранспорт) субвенцій не повернули за грудень, січень і більшу половину лютого. Загалом усі перевізники станом на 1 лютого мали заборгованість у межах 3 млн. грн., з них КП ТЕТ – 2,5 млн. грн., «Міськавтотранс» – 150 тис. грн., приватні перевізники – близько 200 тис. грн., – зазначив начальник управління транспорту Тернопільської міської ради Ігор Мединський. І додав, що з подібними проблемами тернопільські перевізники ще не зустрічалися.
Від субвенційних боргів найбільше потерпає КП «Тернопільелектротранс». На 2014 рік держава передбачила компенсувати тролейбусному депо за перевезення пільговиків 15,5 млн. грн., що складає тільки 65-70% від потреби. Але навіть цієї суми в розрахунку на поточні місячні проплати держава не дає.
– За день транспорт КП ТЕТ перевозить близько 52-х тисяч пільгових пасажирів-тернополян. А якщо сюди додати громадян з інших областей України та районів Тернопільської області, то за орієнтовними підрахунками щодня у Тернополі перевозять від 70 до 80 тисяч пільговиків. Тобто підприємство виконує величезну соціальну функцію, натомість держава зі свого боку, запровадивши 31 категорію пільговиків, на жаль, чомусь, не хоче розуміти, що за них хоча би той мінімум коштів треба повертати. Дана ситуація створює для підприємства величезний брак обігових коштів, через що є проблеми з виплатою заробітної плати, утриманням транспортних засобів у належному технічному стані тощо, – зазначив головний транспортник Тернополя.
За підписом мера Тернополя Сергія Надала направлено у Київ відповідний лист-звернення, в якому окреслено ситуацію щодо неповернення нашому місту субвенцій, адже, за словами Ігоря Мединського, гроші застрягли на рівні держави.
Якщо питання повернення субвенцій не буде вирішено, то нині має місце серйозна загроза зупинки міського електротранспорту.
– Міська рада робить усе, щоб тролейбусний парк функціонував та надавав безпечні громадські перевезення, – відзначив Ігор Григорович. – Ми не допустимо до того, щоб тролейбуси зупинилися. Але якщо держава і далі так буде поводитися, збільшуватиме кількість пільгових категорій, але не даватиме жодної копійки на оновлення рухомого складу, на ремонт інфраструктури КП «Тернопільелектротранс», не повертатиме субвенцій, то ситуація зайде у глухий кут.
Більш категоричним був директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх.
– У 2013 році в нашого підприємства фактично забрали 4 млн. грн., бо включили заборгованість 2012 року в межах 2,5 млн. грн. плюс у кінці 2013-го недодали ще 1,5 млн. грн. Тобто із запланованих на минулий рік 15 млн. грн., які передбачалося отримати за перевезення пільговиків, ми отримали близько 11 млн. грн. субвенцій. Якщо додати до цього поточні борги по субвенціях уже за 2014 рік, то нині під загрозою виплата заробітної плати та виконання податкових й інших зобов’язань. Вихід один – держава повинна повернути субвенції, бо в іншому випадку існує реальна загроза зупинки підприємства, – заявив Андрій Мастюх.
Керівник тролейбусного депо, обурюючись даним станом справ, закидає звинувачення не лише у бік держави, а й у бік контролюючих органів.
– Зараз почнуться перевірки, чому наше підприємство не виплачує заробітної плати. А може, перевіряючі подивилися б у корінь проблеми, визначили причину цих невиплат, розібралися, чому держава та обласна адміністрація не повертають коштів управлінню транспорту ТМР як замовнику пільгових перевезень згідно з затвердженими планами, запланованими асигнаціями тощо?.. Нас перевіряють різні структури, але в їх висновках жодного слова немає про недофінансування. Нехай відповідальні особи приймають рішення: або відмовляйте пільговикам і робіть адресні дотації, або віддавайте кошти, а не шукайте крайніх в особах керівників комунальних підприємств та начальників профільних управлінь. А між тим, наше підприємство перевозить пасажирів, тому до нас не може бути застосований закон про першочерговість виплати зарплати. Так, робота водія і кондуктора, які виходять на лінію о 05:30, вимагає значних навантажень, в тому числі і фізичних. Ми це розуміємор і поважаємо цих працівників, але в нас ще є безпека пасажирів. Кожен тролейбус перевозить до 100 пасажирів, і якщо у першу чергу не поміняємо коліс чи рульові тяги, то ставимо під загрозу не одну людину (в даному випадку, якій невчасно виплатили заробітну плату), а всіх пасажирів, які є у тролейбусі, в тому числі і членів сімей тих самих високопосадовців, від яких залежить виплата субвенцій нашому підприємству. На жаль, перевіряючі цього не розуміють! – бідкається Андрій Павлович.
До того ж тернопільські казначеї наприкінці 2013 року відмовились приймати звіти щодо пільгових перевезень за грудень. Мовляв, вони були подані 31 грудня, а за внутрішніми наказами казначейства, всупереч постанові Кабміну, мали бути подані до 30 грудня.
– Склалося таке враження, що нас намагалися надурити, – заявив Ігор Мединський. – Але, на щастя, є структури, які контролюють дотримання законодавства. Прокуратура провела розслідування, відповідно працівників міського казначейства притягнуто з цього приводу до відповідальності. Між тим, мова йшла про грудневу компенсацію в сумі 1,5 млн. грн. А це місячна заробітна плата, нарахування працівникам тролейбусного депо та плата за використану електроенергію.
Автопідприємства, які працюють на соціальних маршрутах, отримують субвенційні виплати на рівні 45% від потреби. Але ще дають собі раду…
– А все тому, що напередодні тендеру прорахували подібну нинішній фінансову ситуацію, що серйозно не вистачатиме субвенцій з державного бюджету, відповідно, формуючи об’єкти конкурсу, робили їх таким чином, щоб були маршрути рентабельні і менш рентабельні. А якщо не було менш рентабельних, тобі до таких об’єктів додавали соціальні маршрути. Завдяки цьому намагаємось тримати ситуацію на плаву, – визнає складність ситуації Ігор Мединський.